Dagens digitale miljø blomstrer utvilsomt med teknologiske fremskritt på tvers av ulike sfærer. Cybersikkerhet er ikke et unntak. Vi er i en tid der automatisering, Cloud Computing og AI spiller en mer kritisk rolle enn mennesker. Dette skiftet har ført til fremveksten av identiteter som strekker seg utover mennesker til maskiner, kjent som non-human Identity (NHI) eller ikke-menneskelige identiteter.
Du lurer kanskje på hva det er? La oss nullstille NHI-er og se på hvorfor de er viktige innen cybersikkerhet, hvilke utfordringer vi står ovenfor med å sikre og administrere NHI-er, nøkkelstrategier for å beskytte dem og mer.
NHI-er, eller digitale enheter, er legitimasjonen som gjør det mulig for maskiner å bekrefte identitet og kommunisere med hverandre. De har blitt utbredt i dagens moderne økosystem og overgår mennesklige identiteter. NHI-er opprettes ofte av utviklere og kontrolleres ikke av et IT-team. Derfor kan det være utfordrende å styre dem.
Fordi store organisasjoner håndterer millioner av NHI-er, er det vanskelig å manuelt ta hensyn til hver digitale enhet. Det skaper en ideell situasjon for dårlige aktører å få tilgang til data. For å redusere risiko og avverge brudd, bør bedrifter implementere økte sikkerhetstiltak for å holde seg motstandsdyktige mot kommende NHI-relaterte trusler. Her kommer fem overbevisende artikler om NHI-er og hvorfor det er avgjørende å holde seg oppdatert på dem.
1. Hva er ikke-mennesklige identiteter og hvorfor er de viktige?
Ikke-mennesklige identiteter, også kjent som maskinidentiteter, refererer til legitimasjonen som kreves av maskiner eller enheter for autonomt å utføre spesifikke oppgaver uten menneskelig innblanding. Eksempler på ikke- menneskelige identiteter inkluderer API-nøkler, IoT-enheter, tjenestekontoer, tokener og roboter. Etter hvert som organisasjonen omfavner dette konseptet blir det utfordrende for sikkerhetsteam å styre NHI-er. Mangel på tilsyn kan skape et inngangspunkt for ondsinnede aktører, noe som øker potensialet for brudd. Organisasjoner må gjøre en omfattende tilnærming for å identifisere sikkerhetshull slik at de kan beskytte seg mot angrep.
2. Hvordan ikke-menneskelige identiteter skiller seg fra menneskelige identiteter
Akkurat som våre menneskelige kolleger, krever NHI-er hemmeligheter for å kommunisere sikkert. Imidlertid får ikke-menneskelige identiteter vanligvis mindre oppmerksomhet og synlighet. Det som skiller dem fra mennesker er de personlige egenskapene eller atferden som individer har. I motsetning til menneskelige identiteter, innebærer administrasjonen av NHI-er flere risikoer og utfordringer. Feilhåndtering av disse hemmelighetene kan føre til hendelser som massivt forstyrrer forretningsdriften. Det er derfor viktig å forstå deres natur og utfordringene de byr på for å avverge brudd.
Organisasjoner må forstå egenskapene til NHI-er for å kunne navigere bedre risikoen de har. Selv om ikke-menneskelige identiteter har flere attributter, inkluderer deres kjernegenskaper besittelse av svært privilegerte kontoer, noe som forsterker risikoen for misbruk av legitimasjon. I tillegg er det mangel på strukturelle livssyklusstyringsprosesser, utfordring med kompleks avviksdeteksjon på grunn av kontinuerlig og automatisert aktivitet, og fraværet av sikkerhetsrammeverk og standarder som uttrykkelig adresserer administrasjon og sikring av NHI-er. Bedrifter må være på vakt mot mulige konsekvenser hvis robuste identitetsstyringstiltak ikke er på plass.
4. Hvorfor ikke-menneskelige identiteter bør være en topp cybersikkerhetsprioritet
NHI-er er ryggraden i moderne virksomheter. Det gjør det uunnværlig for SOC-team å styre og sikre dem. Selv om kostnadene for omfattende NHI-styringssystemer kan virke høye i utgangspunktet, er det rettferdiggjort av de langsiktige økonomiske fordelene. Den gjennomsnittlige kostnaden for et datainnbrudd er rundt 4.45 millioner dollar, noe som ofte validerer investeringen. Riktig administrasjon av NHI-er gjør det mulig for organisasjoner å vokse raskt, kontrollere tilgangen bedre og forbli effektive uten av det går på bekostning av sikkerheten.
5. Syv beste fremgangsmåter for å administrere ikke-menneskelige identiteter
Organisasjoner bør ta i bruk følgende strategier for effektivt å administrere og sikre NHI-er samtidig som de sikrer driftseffektivitet. Bygg og vedlikehold en oversikt over NHI-er på tvers av bedriften, automatiser legitimasjonsprosesser, håndhev prinsippet om minste privilegium, sett opp kontinuerlige overvåkingsmekanismer for å få sanntidsvarsler, kryptere sensitive data og hemmeligheter. Bruk også MFA- og SSO-mekanismer og regelmessig revidere og gjennomgå tilgangslogger.
Oppsummering
Å introdusere og styre NHI-er er komplisert, men det er ikke lenger valgfritt. NHI-er tilbyr både utfordringer og muligheter. Det har blitt et integrert aspekt av cybersikkerhet og brukes mye i automatiserings- og skymiljøer. Ettersom de utvikler seg raskt, må strategiene for å håndtere dem også utvikle seg samtidig. I dagens digitale klima der organisasjoner beveger seg mot AI, IoT og automatisering, er sikring av disse maskinidentitetene den første forsvarslinjen.
Ved å forstå trussellandskapet og ta i bruk beste praksis for å administrere og sikre NHI-er, kan bedrifter beksytte sine eiendeler og data som sårbarheter og cyberangrep. Riktig håndtering av disse hemmelighetene forsterker ikke bare sikkerheten, men fremmer også en kultur som setter sikkerhet først slik at bedrifter kan høste maksimale fordeler.
Jyashree S